S pomocí evropských peněz se v Česku podle vládních statistik podařilo zrekonstruovat, vybudovat nebo rozšířit kapacity pro vzdělávání na ploše více než 419 tisíc metrů čtverečních, což je více než rozloha továrny, která vyrábí letouny Boeing. Modernější učebny nebo lepší výukové pomůcky získalo díky evropským fondům 90 % základních a 75 % středních škol v Česku. A díky programům pro lepší uplatnění nebo modernizaci odborných pomůcek se podařilo zkvalitnit studium pro více než 1,6 milionu vysokoškolských studentů.

Vzdělávání, to ale není jen doba strávená ve škole. Člověk sám sebe nejlépe rozvíjí novými zkušenostmi. Proto existuje program Erasmus+, ve kterém mohou studenti, učňové, dobrovolníci a učitelé či vedoucí mládeže získávat studijní a pracovní zkušenosti v zahraničí. Usnadňuje to spolupráce vzdělávacích institucí, a finanční podpora z evropského rozpočtu navíc účastníkům pomáhá se zajištěním ubytování, jídla, dopravy a studijních materiálů. Kromě členských zemí EU jsou do Erasmu zapojeny Turecko, Norsko, Island, Lichtenštejnsko, Srbsko a Severní Makedonie.

Zkušenosti ze zahraničí nejčastěji přinášejí mladým lidem pocit, že jsou schopni se vyrovnávat s překážkami, mladí lidé poznávají své vlastní schopnosti v jednání s lidmi, zbavují se obavy z neznámého a učí se toleranci. Někteří účastníci si díky Erasmu také více váží své vlastní země a naučili se pozitivnímu přístupu k životu. Ukazují to výsledky dotazníkového šetření, které v listopadu 2016 proběhlo mezi osmi stovkami českých účastníků Erasmu.

Studijní pobyt nebo pracovní stáž v jiné zemi má pro řadu z nich také konkrétní přínosy – složení zkoušky z cizího jazyka nebo získání práce. Zaměstnavatelé totiž mezinárodní zkušenosti zohledňují při výběru svých lidí. Absolventi zahraničních pobytů navíc získávají zodpovědnější pozice, a s tím i vyšší platy. Pokud se český student zúčastnil Erasmu, má 70% šanci, že do deseti let od ukončení studia získá manažerskou pozici. U lidí, kteří za studiem do zahraničí nevyjeli, je tato šance jen 40%, ukázala srovnávací studie z ledna 2016.

Evropskými vzdělávacími programy, které jsou od roku 2014 sdruženy pod hlavičkou Erasmus+, prošly statisíce českých studentů, učňů nebo učitelů. Mezi lety 1998 a 2018 jich bylo podle statistik Domu zahraniční spolupráce celkem 313 600. Největší podíl měli mezi účastníky vysokoškolští studenti, kterých se za studijním pobytem vydalo 87 900. Studenti středních a vyšších odborných škol či učňové, kteří mohou v zahraničí nasbírat znalosti o nových technologiích nebo si rozšířit odbornou slovní zásobu v cizím jazyce, podnikli 37 300 výjezdů. Na Erasmus mohou i žáci základních a neodborných středních škol nebo jejich učitelé – z Česka se jich v období 1998–2018 zúčastnilo 31 300. Za odbornou stáží vyjelo v těchto letech 11 400 studentů a celkem 91 400 mladých lidí, pracovníků s mládeží a dobrovolníků se zapojilo do dalších mezinárodních aktivit.

Vzdělávací programy jsou určeny i pro zaměstnance všech stupňů škol, kteří tak získají nové odborné znalosti i inspiraci pro svou práci. Této příležitosti využily další desítky tisíc lidí. Čeští účastníci studijních a pracovních výjezdů nejraději míří do Německa, Španělska a Francie. Česko je navíc populární destinací pro studenty z jiných zemí Evropské unie a pravidelně se umísťuje mezi první desítkou nejnavštěvovanějších.