Posílat přátelům a příbuzným dovolenkové fotky přímo z mobilu nebo psát smsky a volat z pracovní cesty do zahraničí bývalo o stovky korun dražší než dnes. Od června 2017 jsou v EU všem zákazníkům při pobytu v jiné unijní zemi účtovány za volání, SMS i data stejné ceny, jaké platí za využívání těchto služeb u sebe doma.

Při pohledu na ceny českých operátorů z roku 2016 lze spočítat, že pokud se český zákazník při dovolené v zahraničí držel zkrátka a provolal jen 15 minut odchozího volání, 10 minut příchozího volání a odeslal 20 SMS, zaplatil asi 50 korun navíc oproti svému běžnému tarifu. To není příliš velký rozdíl, protože v roce 2016 již operátoři ceny roamingu snižovali – věděli, že se stejně blíží platnost evropské legislativy, která je donutí poplatky zrušit. O rok dříve by se jednalo asi o 150 korun navíc. A data potřebná například jen k otevření mobilní verze webu české veřejnoprávní televize stála asi 12 korun.

Ceny roamingu se ovšem v EU snižovaly už dříve. Poprvé unijní legislativa zastropovala roamingové poplatky v roce 2007. S myšlenkou „roamingu za domácích podmínek“ přišla Evropská komise v roce 2013. Pokud bychom se tedy podívali například na srovnání z roku 2011, vyšly by jen minuty volání a SMS zprávy ve výše zmíněném příkladu asi o 300 korun dráž.

Od letošního května v EU zlevní také mezinárodní hovory. Pokud například český zákazník volá na slovenské, německé nebo jiné evropské číslo, nesmí být od 15. 5. 2019 cena za takový hovor vyšší než cca 5 korun za minutu. Dosud přitom mohla u českých operátorů dosáhnout i na 30 korun za minutu. Cena SMS by se měla pohybovat maximálně okolo jedné a půl koruny.

Přímo do stanovování cen mobilní komunikace na národní úrovni nemůže Evropská komise zasahovat. Operátorům tak nemůže diktovat ceny, které běžně účtují svým zákazníkům. Působí nicméně nepřímo skrze dozor nad hospodářskou soutěží – hlídá například, aby spolu operátoři nevytvářeli kartely. Každý rok jezdí do Prahy pracovní mise odborníků Komise, kteří se setkávají se všemi hlavními hráči v oboru.  Evropské předpisy také garantují lepší přehled a snadnější výběr tarifu, protože operátoři mají povinnost uvádět transparentní a aktuální informace o svých cenách.

Při podpisu smlouvy musí operátor zákazníka informovat o všech sazbách a poplatcích, o tom, kolik mu bude poskytovat minut volání, SMS a dat, a také podrobné informace o době trvání smlouvy a podmínkách pro její obnovu. Když operátor změní původní podmínky smlouvy (například když sníží počet bezplatných SMS v zákazníkově balíčku a místo toho mu nabídne dražší balíček s neomezenými SMS), má zákazník právo smlouvu ukončit. Každý Evropan by také měl mít možnost změnit během jednoho dne svého telefonního operátora, aniž by musel změnit telefonní číslo.