Evropská unie je největším trhem pro kosmetiku na světě a byla první, kdo zavedl zákaz prodeje kosmetiky testované na zvířatech. Zákaz platí od roku 2009 s výjimkou pro testování látek, které by mohly mít závažné účinky na lidské zdraví, a od března 2013 úplně. Společně s Unií zavedlo zákaz také Norsko, které je součástí stejného hospodářského prostoru. Později zákaz prodeje zavedla Indie (2014) a Austrálie (2017). V Kalifornii má zákaz platit od roku 2020.

Většina zemí světa zatím testování kosmetiky na zvířatech povoluje. Čína ho dokonce vyžaduje – v zemi fungují státem zřízené laboratoře, které kosmetiku na zvířatech testují. Sílí tlak na zavedení celosvětového zákazu – například i proto, že zákaz v EU nebo jiné zemi nemá smysl, když se výrobky stejné firmy v jiné zemi testovat musí. Organizace Cruelty Free International doručila na podzim 2018 do centrály OSN v New Yorku petici proti testování kosmetiky na zvířatech, kterou podpořilo 8 milionů lidí. Celosvětový zákaz podporuje i EU. Poslanci Evropského parlamentu už v květnu 2018 schválili rezoluci, podle které by se o to měly členské země zasadit – měla by podle nich vzniknout mezinárodní úmluva, která by vycházela právě z evropského modelu. Změnu chce EU prosadit do roku 2023.

Nejspolehlivějším vodítkem pro rozeznání kosmetiky netestované na zvířatech je nyní logo skákajícího králíka, kterým mohou být označeny pouze výrobky splňující takzvaný Humánní kosmetický standard (HCS). Firmy, které své výrobky vyvážejí do Číny, nemohou získat logo skákajícího králíka, pokud neprokážou, že se na ně testování žádným způsobem nevztahuje. V Česku jako první získala certifikát HCS v roce 2009 tuzemská firma Manufaktura, která kvůli tomu odmítla obchodní projekt exportu své kosmetiky do Číny. Ledy se však začaly hýbat. V důsledku dlouhodobého tlaku Čína v polovině dubna 2019 oznámila, že už testování kosmetiky na zvířatech nebude od roku 2020 vyžadovat. Místo toho chce akceptovat alternativní metody testování.

Prostor pro kosmetiku testovanou na zvířatech se tak stále zmenšuje. V přepočtu na velikost trhů již nyní vítězí země s etickým přístupem. Více než 57 % světových dovozů kosmetiky směřuje do států, které jsou proti testování. Více než 40 % připadá přímo na trhy, kde je prodej již zakázán.